Forside > Prosjekteksempler > Reiseliv og turisme > Reiseliv_Radius Kirkenes_Kirkenes Snowhotel
Reiseliv og turisme

Med snøfnugg på gaffelen

Kirkenes Snowhotel frister med nye kulinariske opplevelser.

Snøhotellet har allerede 10-årsjubileum til vinteren, og blant aktivitetstilbudene er kongekrabbesafari, snøscootersafari og hundesledekjøring.

Nye idéer har dukket opp i erkjennelsen av at gjestene faktisk tilbringer flere timer daglig rundt måltidene på hotellet. Radius Kirkenes ønsker å videreutvikle sitt restaurantkonsept slik at måltidene fremstår som opplevelser på linje med de øvrige opplevelsesproduktene som hotellet tilbyr.

Snø på menyen
Planen er å benytte snø til anretning og som ingrediens i matrettene. Slik skal kundens totalopplevelse styrkes.

- Snø og is er i fokus på Kirkenes Snowhotel, sier gründer og daglig leder i Radius Kirkenes og styremedlem i Kirkenes Snowhotel, Ronny Østrem. - Hos oss har gjestene vinteropplevelser både utendørs og innendørs.

- Utfordringene ved å benytte den kjølige ingrediensen i matretter er blant annet Mattilsynets krav til hygiene ved egenproduksjon og bruk av snø i kjøkken og restaurant, og hvordan få snøen til å beholde egenskapene under matlagningen og frem til servering, forklarer han.

I følge medgründer og styremedlem i Radius Kirkenes og Kirkenes Snowhotel, Kåre Tannvik, er det ikke bare å hente snøen ute i en snøfonn. - Snøen lages av rent drikkevann, i en spesialbygget miniatyr av en snøkanon, forteller han.
- Gastronomisk Institutt har bidratt med kunnskap om hvordan vi kan bevare snøens struktur og konsistens mens den bearbeides for måltidet.

Tannvik forklarer at de er avhengig av kuldegrader for å kunne benytte snøkanonen. Derfor vil snøproduksjonen begynne først omtrent ved månedsskiftet november/desember.

- Vi satser på å starte opp ca. første desember, sier han og tilføyer at de nå har klart å finne frem til en lagringsmetode som gjør at de har tilgang til egenprodusert snø på helårsbasis.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Reinsdyrscarpaccio med pepperrotsnø er blant de spennende rettene du får servert på Kirkenes Snowhotel. (Foto: Kirkenes Snowhotel AS)

Prisdryss og anerkjennelse til Radius Kirkenes
Bedriften mottok i begynnelsen av september Finnmarkskonferansens næringslivspris for 2015, i konkurranse med 17 andre nominerte bedrifter fra regionen. Bak prisen står Innovasjon Norge og eierne av konferansen; Ishavskraft, Alta kraftlag og Kunnskapsparken Origo. Kriteriene for å bli nominert er at bedriften må ha sunn økonomi, må bidra til å gjøre Finnmark kjent ut over regionen, og må tenke nytt og gå nye veier.

I juryens begrunnelse ble det blant annet sagt at ”... Vinneren av årets næringslivspris står for en bærekraftig næring basert på fornybare ressurser. Bedriften har en særegen evne til å tenke nytt og innovativt. De er uredde og har satset hardt, og har lyktes med å bygge seg opp internasjonalt. De har blitt en av Nord-Norges største opplevelsesbedrifter.”

I 2014 ble Radius Kirkenes og datterselskapet Kirkenes Snowhotel kåret til Årets bedrift i Sør-Varanger. Juryen fastslo at bedriften markerer seg sterkt internasjonalt, og at de hevder seg svært godt i konkurranse med andre i en bransje som er i kraftig utvikling.

Radius mottok også NHO Finnmarks nyskapingspris i 2013, for et langvarig og godt innovasjonsarbeid. Og allerede i 2008 ble de av National Geographic utpekt som et av de 25 viktigste nye reisemål i verden. Det ble utpekt fem slike i hver verdensdel.

Kirkenes øker i popularitet
Byen Kirkenes, med godt og vel 3 500 innbyggere, opplever en økning i turiststrømmen. TripAdvisor Norge har Kirkenes på sjette plass i rangeringen av de 10 mest populære reisemålene i Norge.

Vebjørn Jacobsen, produktutviklingssjef i Hurtigruten, mener at Kirkenes er en av Norges beste reiselivsdestinasjoner, og at Radius Kirkenes er blant de som har bidratt betydelig til å gjøre byen attraktiv for turisme. Han sier det slik:

- Turistmiljøet i Kirkenes består av et knippe hardt arbeidende mennesker som ikke teller arbeidstimer, og samtidig evner å være innovative!

- Slike superlativer, og priser, har vært viktig for bedriften, sier styreleder i Radius Kirkenes og Kirkenes Snowhotel, Frode Stålsett.
- De er motiverende, og er en anerkjennelse for at man arbeider hardt, nytenkende og riktig på kort og lang sikt. Han legger til at Radius Kirkenes og Kirkenes Snowhotel sitt kundeløfte er "We Change You!" I dette ligger det en lang linje fra å være det gode vertskap for hver enkelt kunde, til å ha kraft og vilje til å være nyskapende. - Innovasjonskraften i selskapet og de ansatte er de viktigste faktorene for at selskapet har utviklet seg til å konkurrere i et verdensmarked innenfor High-End-kunder, sier han.

Hjertesukk om reiselivs-holdning
Kåre Tannvik mener følgende oppfatning er rådende i norsk offentlighet:
- Vi som jobber på «gølvet» i reiselivet har alltid blitt sett på som ikke helt seriøse. I Norge er det industriarbeidsplasser som teller, sier han.
- Man tenker; jøss, forskning og utvikling i reiselivet? Er det ikke bare å få start på skuteren eller hundespannet? Med SkatteFUNN opplever vi å bli tatt mer seriøst av disse miljøene.

- Støtten fra SkatteFUNN har betydd at vi har kunnet arbeide med menyutviklingsprosjektet, sier Tannvik videre. I tillegg til at godkjenning i SkatteFUNN gir risikoavlastning, innebærer det også en bekreftelse på at det er kvalitet i det vi utvikler. Vi ønsker også å fremheve Innovasjon Norge som en svært viktig bidragsyter gjennom mange år.

Finnmarkskonferansens næringslivspris var på hele 100 000 kroner. Tannvik røper at pengene blant annet skal benyttes til et seminar i Karasjok, - Og så skal vi unne oss en flott feiring! avslutter han.

Les mer om Kirkenes Snowhotel.

Rommene i snøhotellet har vakre kunstneriske veggdekorasjoner. (Foto: Kirkenes Snowhotel AS)

Forsidebilde: Kongekrabbe med pochert egg på en seng av snø med tørket havtang. Foto: Kirkenes Snowhotel AS.

Skrevet av:
Eva Elisabeth Haugen / Forskningsrådet
Publisert: 18.09.2015