Forside > Prosjekteksempler > Transport > Transport_Kongsberg Aeronautical
Transport

Enklere å vurdere bremseevnen til fly

Kongsberg Aeronautical Information Services' programvare gjør flyreiser sikrere.

Kongsberg Aeronautical Information Services AS har utviklet en ny type programvare som kan gjøre det enklere for flyoperatører å gjøre en løpende vurdering av bremseevnen til fly.

Fly lagrer allerede mye nyttig informasjon om bord. Ved å finne en måte å utnytte denne elektroniske informasjonen på, vil Kongsberg Aeronautical Information Services AS kunne gi flygeledere og piloter riktigere informasjon og løpende oppdateringer om forhold ved avgang og landing.

En utfordring ved å vurdere bremseevne er å ta høyde for varierende værforhold, slitasje på rullebanen og vekten på flyet med passasjerer om bord. Programvaren leser derfor av data fra flyets computer og gjør beregninger som viser maksimal bremseevne ved ulike værforhold.

Bedriften fant ut at den beste måten å samle gode data på var å installere programvaren i flyene selv. Både United Airlines og Federal Aviation Administration ble raskt involvert i testingen og valideringen av programmet.

 

Programvaren beregner maksimal bremseevne ved ulike værforhold og er så langt installert på over 250 fly. (Foto: Kongsberg Aeronautical Information Services AS)

Programvaren samler informasjon fra mange fly samtidig og logger dataene, slik at det er mulig å lage rapporter over situasjonen på ulike flyplasser under ulike forhold. Denne informasjonen kan videre danne grunnlaget for sikrere beregninger i sanntid av maksimal bremsedistanse på ulike fly og på ulike flyplasser.

Kongsberg Aeronautical Information Services AS har bygget et stabilt program med en proprietær algoritme som er installert på alle Boeing 737-flyene til United Airlines. Data fra systemet lagres på en server som inneholder bremseevneinformasjon og som skal brukes til å validere løsningen. Selskapet jobber videre med å prøve ut og videreutvikle løsningen, og ser for seg at produktet vi være ferdig i begynnelsen av 2015.

Skrevet av:
EVa Elisabeth Haugen / Forskningsrådet
Publisert: 12.05.2014