Forskningsrådets nettsider benytter seg av informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse av nettstedet.
Ved å lukke denne meldingen, samtykker du i vårt bruk av informasjonskapsler. Personvernerklæringen finner du her.
Lukk påminnelse
Forside > Prosjekteksempler > IKT > IKT Dirtybit
IKT

Dirtybit AS skaper spillglede over hele verden

Norskutviklede Fun Run er lastet ned mer enn 100 millioner ganger.

Bergens-bedriften Dirtybit ble etablert i 2011, og ble året etter, med lanseringen av mobilspillet Fun Run, ett av de første selskapene i verden som hadde suksess med et real time multiplayer spill.

I Fun Run kunne fire spillere spille sammen i sanntid, uansett hvor i verden de befant seg. I de fleste andre spill som var i markedet på den tiden kunne man spille sammen med venner, men da etter tur, og ikke i sanntid. 

I dag arbeider Dirtybit med å videreutvikle og forbedre en egenutviklet plattform for spill, som skal kunne håndtere flere millioner samtidige spillere. Plattformen brukes som et fundament for utvikling av nye prototyper og nye spill, samt til systematisk arbeid med å forbedre eksisterende produktportefølje. 

- En av de største utfordringene ved multiplayer mobilspill er å kunne levere en stabil tjeneste, sier markedssjef i Dirtybit, Anette Ståløy. Et mangfold av ulike mobile klienter skal kunne kommunisere på tvers av kloden, i sanntid og med ulik nettverkstilgang.

- Mer avansert teknologi og stadig nye krav fra brukerne stiller igjen store krav til oss som utviklere. Vi må utforske og forstå forventningene, og samtidig tilegne oss mer kunnskap og nye ferdigheter for å kunne tilby den beste spillopplevelsen. 

Ett av målene med SkatteFUNN-prosjektet er å frembringe ny kunnskap og bedre evne til å utvikle nye og bedre produkter ved en enklere, mer effektiv utviklingsprosess.

Blant de pågående aktivitetene i SkatteFUNN-prosjektet er arbeid knyttet til nettverkshåndtering, ulike komponenter på spillserver, utvikling av alarmsystemer, brukerhåndtering,  integrasjoner og støtte for nye flater.

Betydning av SkatteFUNN-støtten
- SkatteFUNN har vært av stor betydning for hvordan vi definerer og gjennomfører vårt eget arbeid med FoU, vi har blant annet etablert en egen avdeling som kun jobber med utvikling av nye konsepter, sier Anette Ståløy. 

- SkatteFUNN er en veldig bra ordning som vi håper flere selskaper blir oppmerksomme på. For Dirtybit utgjør støtten et millionbeløp, og gir en betydelig reduksjon av risikobelastningen i utviklingsprosjektet. 

Dirtybit brenner for å skape minnerike øyeblikk gjennom mobilspill som venner kan spille sammen - uavhengig av tid og sted. (Illustrasjon: Dirtybit AS.)

Skrevet av:
EVa Elisabeth Haugen/Forskningsrådet og Dirtybit AS
Publisert: 17.11.2017